ESBE ANATOLIY YURCHUK AREA SALES MANAGER | DRÖMMEN SOM GICK I UPPFYLLELSE

2023-06-13

Ibland blir det som man tänkt sig! Anatoliy och hans familj har skapat sig den framtid de drömt om i Sverige. Nu firar han 10 år som Area Sales Manager på ESBE. Men ofta går tankarna till fosterlandet Ukraina, och vad man kan göra för att stötta dem.

Anatoliy-Yurchuk_1_1920x600px.jpg

Before emigrating to Sweden in 2011, Anatoliy worked in Ukraine as a sales and operations manager for a sales company in the capital Kiev. With a background in various sales and business development industries, he neared a dream to work more with technology, commerce, marketing, and international customers. Anatoliy and his wife Yuliya moved to Flemingsberg where they managed languages and university studies. And so, a job advertisement popped up, with the dream job for Anatoliy. He applied, and the job was his - at ESBE in Reftele. Soon after, the move to Småland took place. From Kiev, a city with 2.8 million inhabitants, to Flemingsberg and then on to Värnamo with 34,000 people. A big change, but Anatoliy tells that he is extremely happy that he got the chance to work with what he dreamed of.

 

Anatoliy-Yurchuk_1a_650x650px.jpg

Möte med kunder på ISH mässan i mars 2023.

Vad är det som gör jobbet så intressant, undrar vi då?

•    Jag arbetar i många olika länder och skiftande kulturer där jag hela tiden får uppleva och lära mig något nytt. Det är spännande att bygga upp kontakter med nya kunder och utveckla våra relationer från noll till långvariga och starka förbindelser, säger Anatoliy och berättar vidare: 

•    Samarbetet på ESBE är viktigt för mig och vi har ett bra samarbete mellan de olika avdelningarna. Jag samarbetar mycket med min chef, vi bollar alla möjliga frågor om kunder och marknader. Kundtjänst är nära kollegor och hjälper till med olika frågor och utmaningar. Utan hjälp från Marknad/Kommunikationsavdelningen, produktcheferna och personalen på Utvecklingsavdelningen skulle det bli svårt att ta vissa affärer vidare. När vi är på ESBE och går vår fabriksvisning med kunder, träffar jag produktionspersonalen som jag är väldigt stolt över och vid utlastningen kan jag alltid få den support jag behöver för att få iväg prover eller sändningar till kunder och partners. Som vi säger: “Together as ONE ESBE”.

 

Anatoliy-Yurchuk_650x650px.jpg

Anatoliy tog emot en uppskattad kund från Grekland, som kom på besök i maj.

Med rätt taktik bygger vi goda relationer

Men det finns utmaningar också. Som att hitta rätt nyckel till kunder från länder med olika affärskulturer och sedan bygga upp bra och välfungerande relationer med dem. 
Det stora förtroendet Anatoliy har från ESBE och sin chef Fredrik Ramde har gjort att han trivs bra med möjligheterna att ta eget ansvar. Han ser sitt genuina intresse för andra människor och kunder som en väldigt bra egenskap i sin roll som säljare. Det är viktigt att kunna samarbeta och att kommunicera på ett bra sätt. Även viljan att alltid lära sig något nytt, är en egenskap han är stolt över och som han känner är betydelsefull i en säljorganisation.
 

Nutid och tankar om framtid

Nu har Anatoliy jobbat drygt 10 år på ESBE. Han har hunnit bli 42 år, fått en dotter som har namnet Veronica och flyttat till Nacka tillsammans med sin fru Yuliya och katten Molly. Här tycker han om att promenera vid havet, spela tennis, gå på gym och fiska. Om det är kallt och mörkt ute sitter han gärna i sitt hem och läser en bra bok.
 

strand Finnboda hamn 1_650x650px.jpg

.

Molly_650x650px.jpg

Han är såklart orolig för sitt forna hemland och det som sker där har även påverkat hans yrkesutövande. 

•    Nuförtiden har jag inte kontakt med en del kunder som jag arbetade med under många år. Några kunder som vi fortsatt arbeta med i Ukraina har det svårt, men de är mycket optimistiska och fortsätter att handla och bygga planer för framtiden. Det ger hopp och glädje att se, att även under svåra villkor har man förmågan att se framåt och drömma om ett bättre liv. Här ser jag stora möjligheter även för ESBE att vara delaktiga i återuppbyggandet av landet. Med tanke på hållbarhet och teknik, kan ESBE ha en ledande roll för att visa vägen till en bättre och hållbar framtid i Ukraina.

Var tror du att ESBE kommer att vara om 10 år?

•    Jag hoppas och tror att ESBE kommer att fortsätta vara ett av Europas ledande tillverkare av produkter till system för uppvärmning, kylning och tappvatten. Kanske fyra gånger större, med bredare sortiment/utbud av produkter och med närvaro i alla länder och på alla kontinenter. ESBE har alltid jobbat för att vara ett hållbart företag. Nu står hållbarhet i centrum i hela världen. Vi på ESBE kan vara förebilder och vägvisare för många i branschen. ” 

10 år på ESBE

Avslutningsvis - hur firar du ditt tioårsjubileum på ESBE Anatoliy?

•    Med “bubbel” och kanske en fin present till mig själv.

Härligt! 
Och enligt tradition, får Anatoliy som 10-års jubilar en gåva från ESBE 😉

Relaterade artiklar

Ta del av ESBEs ambassadörsberättelser »

ESBE utsedd till årets yrkesinspiratör »

Vill du också börja jobba på ESBE? »

 

Anatoliy-Yurchuk_3b_650x650.jpgAnatoliy Yurchuk
ESBE AB, Area Sales Manager